سیستم کنفرانس
سیستم کنفرانس
سیستم کنفرانس
سیستم کنفرانس
سیستم کنفرانس
سیستم کنفرانس
سیستم کنفرانس

انواع سیستم کنفرانس

انواع سیستم کنفرانس چیست و چه تجهیزاتی را سیستم کنفرانس می گویند؟

 پس از ارتباطات بصری ،کلام و گفتار از مهم ترین عوامل ارتباطات بین افراد می باشد . برای ارائه مطالب و نزدیک شدن به دیگران ، ابراز عواطف و … از کلام و گفتار استفاده می شود . حال اگر این عوامل ارتباطی بین چندین نفر بسط داده شود چه جایگاهی دارد ؟ تبادل اطلاعات بین فرد و فردی دیگر یا تبادل اطلاعات بین افرادی با افرادی دیگر . قطعا” نیاز به محیطی برای این گونه معادلات خواهد بود اگر این ارتباط از فرد به گروه باشد به اصطلاح امروزه نیاز به سالن اجتماعات و یا همایش است اما وقتی کلیه حضار قرار است که ارائه مطلب کنند نیاز به سالن کنفرانس می باشد .

در این جا قصد بر آن نداریم که تعاریف سالن اجتماعات یا همایش را با سالن کنفرانس قیاس کنیم ، اما سالن کنفرانس به سالنی گفته می شود که تمامی افراد حاضر در سالن هم گوینده هستند هم شنونده .

اما با پیشرفت علم کلیه تجهیزات و سالن ها و … دست خوش تغییراتی اساسی شدند و سیستم کنفرانس نیز از این قائده مستثنی نیست در گذشته ای نه چندان دور سالن ها عموما” به شکل سالن اجتماعات بودند و هر یک از افراد برای سخنرانی در جایگاه خاصی قرار می گرفت و ارائه مطلب می نمود اما امروزه با وجود سیستم کنفرانس ، سالن ها کوچک تر شده و هر یک از سخنرانان در جایگاه خود قادر به ارائه مطلب و سخنرانی می باشند . این امر توسط سیستم کنفرانس تسهیل شده است در واقع سیستم کنفرانس مجموعه تجهیزاتی صوتی و تصویری می باشد که کاربران توسط این سیستم کنفرانس به راحتی در جایگاه گوینده قرار می گیرند . سیستم کنفرانس ابتداا” به صورت آنالوگ تولید و روانه بازار شد ، اما با پیشرفت این تجهیزات از حالت آنالوگ به سمت دیجیتال تغییر مسیر داد . برای روشن شدن این موضوع نیاز به توضیح درباره سیستم کنفرانس است :

سیستم کنفرانس ، تجهیزات صوتی و تصویری است که در سالن های کنفرانس نصب و راه اندازی می گردد و به کاربران سهولت در ارائه مطلب را می دهد.

سیستم های کنفرانس عموما” به دو دسته آنالوگ و دیجیتال تقسیم می شوند : سیستم کنفرانس آنالوگ تنها قابلیت پخش و ارائه مطالب صوتی را دارد ، بدین معنی که سیستم کنفرانس آنالوگ فقط صدای گوینده را دریافت و در نهایت با افزایش سیگنال ، صوت از بلندگو های داخلی میکروفون و یا از بلندگو های جانبی نصب شده پخش خواهد کرد . سیستم کنفرانس آنالوگ به طور کلی از یک مرکز کنترل ، یک میکروفون کنفرانس ریاست و چندین میکروفون شرکت کننده تشکیل می شود و هر یک از حضار برای ارائه مطلب کلید یونیت کنفرانس را سوئیچ کرده و مطالب خود را بیان می کنند . در تمامی سیستم کنفرانس های آنالوگ و در واقع در بیشتر این میکروفون ها بلندگو یا اسپیکر داخلی قرار دارد . صدای گوینده از میکروفون وارد سیستم شده و در نهایت این سیگنال به بلندگو ها انتقال داده می شود . هر یک از میکروفون ها شامل خرطومی و میکروفون – بدنه و یونیت میکروفون – کابل های ارتباطی هر یک از میکروفون ها – بلندگوی داخلی و در نهایت تجهیزات الکترونیکی که در داخل یونیت میکروفون کنفرانس قرار دارند . در کنار قرار گرفتن این تجهیزات عنوان شده میکروفون کنفرانس شکل می گیرد اما میکروفون کنفرانس به تنهایی اکتیو نمی باشد چندین میکروفون به صورت سری به هم متصل و در نهایت به مرکز کنترل سیستم کنفرانس نصب می گردد و با فشردن سوئیچ ، سیگنال از میکروفون وارد به سمت مرکز کنترل و از مرکز کنترل به سمت بلندگوهای داخلی میکروفون ها انتقال می یابد