سیستم میکروفن کنفرانس

وجود سیستم صوتی با کیفیت در سالن های کنفرانس، سالن های برگزاری همایش، سالن های ورزشی و تفریحی و … امری اجتناب ناپذیر است. امروزه امکانات مورد استفاده در سالن های کنفرانس پیشرفت چشم گیری داشته و قابلیت بسیاری را در اختیار کاربران قرار می دهد. تجهیزات صوتی موجود در سالن های کنفرانس غالبا شامل میکروفن، میکسر، آمپلی فایر یا تقویت کننده و باند و بلندگو است.

در این بین سیستم میکروفن کنفرانس با توجه به کیفیت آن در دریافت صدا بسیار مورد توجه قرار دارد. میکروفن ها به دو دسته با سیم و بی سیم تقسیم بندی می شوند که هر دو وظیفه انتقال صوت را بر عهده دارند؛ با این تفاوت که میکروفن های با سیم، اطلاعات را از طریق کابل های انتقال به دستگاه گیرنده می فرستند و میکروفن های بی سیم این اطلاعات را از طریق امواج صوتی ایجاد شده در محیط به سیستم صوتی انتقال می دهند.

میکروفن های امروزی موجود در بازار مجهز به صفحه نمایش هایی جهت ارسال و دریافت پیام و همچنین نمایش نتیجه رای گیری ها هستند. بعلاوه برخی میکروفن ها دارای سیستم چهره نما بوده و با توجه به روشن شدن میکروفن و شروع سخنرانی دوربین ها به صورت خودکار بر روی چهره سخنران چرخیده و شروع به فیلم برداری می کنند.

میکروفون کنفرانس به صورت آنالوگ و دیجیتال هستند که عموما دارای یک کلید قطع و وصل و یک LED جهت نشان دادن روشن بودن و یا خاموش بودن میکروفن هستند. این میکروفن ها توسط یک کابل به آمپلی فایر متصل شده و یا توسط بلوتوث اطلاعات صوتی را به آمپلی فایرها منتقل می کنند.

 نمایش گرافیک پرچم‌دار A770 Limited Edition توسط شرکت اینتل
این مقاله را بخوانید

میکروفن ریاست این اجازه را به رئیس جلسه می دهد تا به صورت دستی، میکروفن های دیگر را خاموش و روشن کند و در نتیجه اجازه سخنرانی را به هر یک از حضار دهد.با توجه به وجود این قابلیت، جلسه با نظم بیشتری برگزار خواهد شد.

سیستم میکروفن کنفرانس، یک سیستم صوتی است که برای جمع‌آوری صداهای شرکت‌کنندگان در یک سالن کنفرانس استفاده می‌شود. این سیستم شامل میکروفن‌ها، واحد کنترل و تجهیزات مرتبط است. در زیر، تجهیزاتی که برای سیستم میکروفن کنفرانس استفاده می‌شود را بررسی می‌کنیم:

  1. میکروفن‌ها:
    • میکروفن‌های رومیزی: میکروفن‌هایی هستند که بر روی میزها قرار می‌گیرند و به شرکت‌کنندگان اجازه می‌دهند صحبت کنند. برخی از این میکروفن‌ها دارای دکمه تعاملی برای روشن و خاموش کردن صدا هستند.
    • میکروفن‌های سقفی: این نوع میکروفن‌ها در سقف سالن کنفرانس نصب می‌شوند و صداهای شرکت‌کنندگان را از بالا جمع‌آوری می‌کنند. طراحی آنها به گونه‌ای است که صداهای دورتر نیز قابل تشخیص هستند.
    • میکروفن‌های بی‌سیم: این نوع میکروفن‌ها به شرکت‌کنندگان امکان حرکت آزاد در سالن را می‌دهند. آنها معمولاً با یک مبدل بی‌سیم برای انتقال صدا به واحد کنترل متصل می‌شوند.
  2. واحد کنترل:
    • میکسر صوتی: واحدی است که ورودی‌های صوتی از میکروفن‌ها را ترکیب و تنظیم می‌کند. آنها امکان کنترل مستقل برای هر میکروفن را فراهم می‌کنند و برای تنظیم صدا، کاهش نویز و مدیریت صداهای مختلف کاربرد دارند.

مطالب مرتبط: میکروفون کنفرانس ، سیستم کنفرانس ، تجهیز سالن کنفرانس