انویدیا بخشی از تولید کارخانه‌های TSMC را رزرو میکند

بر اساس گفته‌ی مدیرعامل شرکت انویدیا، این شرکت از کارخانه‌های TSMC برای تولید پردازنده‌ی گرافیکی استفاده خواهد کرد.

جن‌سون هوانگ، مدیرعامل شرکت انویدیا، در مصاحبه‌ی جدیدی با CNBC عنوان کرده است که این شرکت برای تولید پردازنده‌ی گرافیکی سراغ کارخانه‌هایی که TSMC در آریزونا احداث میکند، خواهد رفت. شرکت تایوانی TSMC که بزرگ‌ترین تراشه‌ساز قراردادی جهان محسوب میشود، به دنبال سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیارد دلاری در ایالت آریزونا میباشد تا دو کارخانه‌ی پیشرفته احداث کند.

سی‌.جی موس، تحلیلگر مؤسسه‌ی اورکور، شرکت TSMC را «شرکتی بسیار مهم» در زنجیره‌ی تأمین تراشه میداند و می‌گوید رابطه‌ی پرتنش ایالت متحده و کشور چین ممکن است روی فعالیت‌های این شرکت تأثیر بگذارد: «اگر من سهام‌ دار شرکت انویدیا باشم، این موضوع تنها چیزی است که خواب را از من میگیرد.» موس میگوید هرگونه اختلال در فعالیت‌های شرکت TSMC افزون‌بر انویدیا، روی شرکت‌های دیگری مثل ای ام دی و کوالکام و اینتل هم تأثیر میگذارد.

کارخانه‌های TSMC

مدیرعامل شرکت انویدیا به شرط‌بندی این شرکت روی حوزه‌ی هوش مصنوعی نیز اشاره نمود. از زمان افزایش محبوبیت این فناوری به‌ لطف چت‌بات ChatGPT، درآمد شرکت انویدیا به‌ شدت افزایش یافته است. انویدیا پردازنده‌‌های گرافیکی مورد نیاز سرویس‌هایی مثل ChatGPT را تأمین میکند.

جن‌سون هوانگ می‌گوید بسیاری از تحلیلگران با شک و تردید به سرمایه‌گذاری شرکت انویدیا روی هوش مصنوعی نگاه میکردند، اما تیم سبز از آن زمان تاکنون مسیری طولانی طی کرده و فناوری‌هایی ساخته است که از آن‌ها در ChatGPT و سیستم‌های درمانی و حتی ابرکامپیوترها استفاده میشود.

افزایش درآمد شرکت انویدیا از طریق ChatGPT در حالی محقق میشود که درآمد پردازنده‌های گرافیکی این شرکت به‌دلیل افت فروش کامپیوترهای شخصی کاهش یافته است.

سیستم کنفرانس در اهواز
این مقاله را بخوانید

هوانگ عنوان کرد او و اعضای تیمش از سال‌ها پیش فهمیده بودند که صنعت فناوری به سمت هوش مصنوعی حرکت میکند: «به همین دلیل ما کل شرکت را از پایین تا بالا تغییر دادیم. تمامی تراشه‌هایی که می‌ساختیم، روی هوش مصنوعی متمرکز بودند.»

سرمایه‌گذاران وال‌استریت به آینده‌ی برند انویدیا بسیار خوش‌بین میباشند و پیش‌بینی کرده‌اند که درآمد این شرکت بیش از پیش بالا برود. گفته میشود بیش از ۱۰٬۰۰۰ پردازنده‌ی گرافیکی شرکت انویدیا برای تعلیم نسخه‌ی بتای ChatGPT استفاده شدند. تحلیلگران می‌گویند اگر موتور جست‌و‌جوی گوگل سراغ استفاده از ChatGPT میرفت، به ۴٫۱ میلیون پردازنده‌ی گرافیکی انویدیا نیاز پیدا میکرد.

مطالب مرتبط : میکروفون کنفرانس  ، سیستم میکروفن کنفرانس ، سیستم صوت ، میکروفن رومیزی کنفرانس