کمپانی تایوانی TSMC با نمایش دستاوردهایش خط‌و‌نشان کشید

کمپانی تایوانی TSMC که برای کمپانی اپل و انویدیا و شماری از کمپانی های بزرگ دیگر پردازنده تأمین می‌کند، جدیدترین دستاوردهایش را به‌ نمایش گذاشت.

شرکت TSMC، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی قراردادی تراشه در دنیا، کنفرانسی در کشور ژاپن برگزار کرد تا جدیدترین تحولات لیتوگرافی سه‌نانومتری N3E را به‌ نمایش بگذارد. این کمپانی نقشه‌ی راه لیتوگرافی دونانومتری N2 را ارنیز ائه داد.

کوین ژانگ، قائم‌مقام ارشد شرکت تی‌اس‌ام‌سی، عنوان کرد این کمپانی در سال مالی ۲۰۲۲ بیش از ۵٫۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نموده و تعداد کارکنان فعال را به ۸٬۵۵۸ نفر رسانده است.

شرکت TSMC جزئیات پیشرفت‌های هر نسخه از لیتوگرافی پنج‌نانومتری را نیز ارائه نمود. این شرکت افزون‌بر N5P و N4 و N4P، لیتوگرافی N4X را نیز دارد. N4X درمقایسه‌با N5 نزدیک به ۱۷ درصد قدرت پردازشی بیشتر و ۶ درصد تراکم بیشتر است. N5 سه سال پیش روانه‌ی بازار شد.

مطالب مرتبط : سیستم پیجینگبر‌اساس گزارش Wccftech، شرکت TSMC تأکید نمود که تولید انبوه پردازنده‌های سه‌نانومتری را از ابتدای سال ۲۰۲۳ شروع کرده است؛ با‌این‌حال، نسخه‌ی بهبودیافته یعنی N3E تا نیمه‌ی دوم ۲۰۲۳ دردسترس قرار نمی‌گیرد.

N3P، یکی از نسخه‌های پیشرفته‌ی لیتوگرافی سه‌نانومتری، در سال ۲۰۲۴ وارد خط‌ تولید میشود و قدرت پردازشی را ۵ درصد افزایش و مصرف انرژی را ۵ تا ۱۰ درصد کاهش میدهد و تراکم تراشه‌های مبتنی‌بر N3P درحدود ۱٫۰۴ برابر بیشتر از N3E خواهد بود.

به‌دلیل افزایش شدید تقاضای صنعت خودرو، شرکت TSMC قصد دارد لیتوگرافی N3AE را نیز در‌دسترس قرار دهد. N3AE مبتنی‌بر N3 است و به‌طور ویژه برای پردازش‌های خودرو بهینه شده.

توقف تولید گرافیک‌های انویدیا
این مقاله را بخوانید

کمپانی تایوانی TSMC در سال ۲۰۲۵ سراغ لیتوگرافی موردانتظار دو‌نانومتری می‌رود. TSMC در این لیتوگرافی از فناوری نانوصفحه استفاده و با ترانزیستورهای FinFET خداحافظی می‌کند.

مطالب مرتبط :  سیستم پیجینگ

N2 درمقایسه‌با N3E به‌میزان ۱۰ تا ۱۵ درصد قدرت پردازشی را افزایش و ۲۵ تا ۳۰ درصد مصرف انرژی را کاهش می‌دهد. تراشه‌های مبتنی‌بر N2 تقریباً ۱٫۱۵ برابر تراکم ترانزیستور بیشتر خواهند داشت.