تحریم‌های ایالت متحده تأثیر بر صنعت تراشه‌سازی چین نداشته

به‌ نظر میرسد اقدامات ایالت متحده علیه صنعت تراشه‌سازی چین تا این‌ لحظه تأثیر خیلی زیادی بر بازار آن نداشته است.

تحریم‌های ایالات‌ متحده علیه صادرات محصولات نیمه‌هادی به چین، تأثیر بسیار اندکی بر صنعت تراشه‌سازی این کشور داشته است؛ زیرا شرکت‌های چینی در حال‌ حاضر انواع مختلفی از ریز پردازنده‌ها را به‌ خصوص برای بازار داخلی تولید میکنند.

آمریکا در راستای تلاش‌های خود برای ضربه‌ زدن به صنعت نیمه‌هادی داخلی کشور چین، دسترسی شرکت‌های چینی به فناوری‌های پیشرفته‌ی تراشه‌سازی را به‌ مرور محدودتر نموده است. این تحریم‌ها شرکت‌های آمریکایی مثل انویدیا و Advanced Micro Devices Inc را از صادرات تراشه‌های پیشرفته به چین منع میکند.

به‌ هرحال، شرکت انویدیا و سایر غول‌های فناوری که با تحریم‌های سخت‌گیرانه‌ی آمریکا مواجه شده‌اند با تولید نسخه‌های سفارشی تراشه‌های خود برای بازار چین، موفق شده‌اند از این محدودیت‌ها گذر کنند.

به گزارش گیزموچاینا، تراشه‌های سفارشی شرکت انویدیا که به‌ طور خاص برای بازار چین طراحی شده‌اند، خیلی پیشرفته نیستند و امکان دارد نسبت‌ به نمونه‌های جدید ۱۰ تا ۳۰ درصد زمان بیشتری برای انجام پردازش‌های هوش مصنوعی نیاز داشته باشند و این موضوع می‌تواند هزینه‌ی استفاده از آن‌ها را نسبت‌ به تراشه‌های پرچم‌ دار و پیشرفته‌ی شرکت انویدیا دو برابر افزایش دهد. با وجود اینکه تیم سبز سرعت تراشه‌های خود را برای بازار کشور چین کاهش داده است، اما دسترسی به این قطعات برای شرکت‌های چینی همچنان ارتقای درخورتوجهی محسوب میشود.

شرکت انویدیا درحال‌حاضر تراشه‌های H800 را در اختیار برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری چینی ازجمله علی‌بابا، Tencent و بایدو قرار میدهد.

صنعت تراشه‌سازی چین

مهم‌ترین تحریم‌های ایالت متحده علیه چین

ایالت متحده دو نوع تحریم علیه صنعت نیمه‌هادی کشور چین اعمال کرده است. اول اینکه محدودیت‌هایی درمورد توانایی تراشه‌ها برای انجام محاسبات فوق‌دقیق با هدف جلوگیری از ایجاد ابررایانه‌ی نظامی در نظر گرفته‌ است. دومین محدودیت، کاهش سرعت انتقال داده‌ها میان تراشه‌ها میباشد که در عملکردهای مرتبط با هوش مصنوعی تأثیر خواهد داشت. برای مثال فناوری‌هایی مثل ChatGPT بر مدل‌هایی تکیه میکنند که بیش‌ازحد گسترده میباشند  و نمی‌توان آن‌ها را روی یک تراشه قرار داد و بنابراین توزیع بار پردازشی بین هزاران تراشه در چنین پروژه‌هایی ضروری است.

مانیتور هوشمند ال جی با webOS و پنل ۳۲ اینچ 4K رونمایی شد
این مقاله را بخوانید

آمریکا در تلاش است محدودیت‌هایی برای جلوگیری از پیشرفت کشور چین در زمینه‌هایی مثل هوش مصنوعی، محاسبات کوانتومی و توسعه‌ی موشک‌های بالستیک و فناوری‌های تراشه‌سازی پیشرفته ازجمله فرایندهای ۱۴ نانومتری و ۱۶ نانومتری انجام دهد با وجود این تلاش‌ها به‌ نظر میرسد کشور چین در حال‌ حاضر گام‌های مهمی در تولید تراشه‌های کوچک‌تر از ۱۴ نانومتری برداشته است. به‌عنوان مثال SMIC به‌عنوان بزرگ‌ترین سازنده‌ی قراردادی تراشه در چین، ادعا میکند تراشه‌های ۷ نانومتری را با موفقیت تولید کرده و البته سؤالاتی درمورد میزان پایداری این پردازنده‌ها وجود دارد.

مطالب مرتبط : میکروفون کنفرانس  ، سیستم میکروفن کنفرانس ، سیستم صوت ، میکروفن رومیزی کنفرانس