سیستم اتاق کنفرانس یک تجهیزات الکترونیکی است که برای برگزاری جلسات کنفرانس، جلسات تحت وب، ویدئوکنفرانس و یا تماس‌های صوتی بین دو یا چند نفر به کار می‌رود. این سیستم‌ها شامل تجهیزاتی مانند دوربین‌های وب، میکروفن‌ها، اسپیکرها، مانیتورها و تجهیزات ویدئویی مانند پروژکتور و تلویزیون همراه با انواع نرم‌افزارهای کنفرانس مانند Zoom، Teams و Skype می‌باشند.

این سیستم‌ها به شرکت‌کنندگان در جلسات کمک می‌کنند تا بتوانند از راه دور با یکدیگر در ارتباط باشند و به صورت همزمان اطلاعات و نظرات خود را به اشتراک بگذارند. سیستم‌های اتاق کنفرانس باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه مسافرت می‌شوند و به شرکت‌ها و سازمان‌ها این امکان را می‌دهند تا به سرعت تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی را در مورد پروژه‌های خود انجام دهند.

اتاق کنفرانس محل برگزاری جلسات سازمانی و بحث و تبادل نظر درباره مسائل گوناگون است و وجود تجهیزات و امکانات به روز و با کیفیت در این مکان می تواند در برگزاری یک جلسه مفید تاثیرگذار باشد. در همایش ها و جلسات مختلف علاوه بر اهمیت وضوح صدا برای حضار، وجود سیستم اتاق کنفرانس این اجازه را به سخنران می دهد تا با صرف انرژی کمتری صحبت های خود را به گوش حضار برساند. بعلاوه این سیستم ها با توجه به قابلیت تنظیم توسط ریاست جلسه، نظم جلسه را نیز تا حد زیادی برقرار خواهد کرد.

سیستم اتاق کنفرانس شامل تجهیزات صوتی، تصویری و نورپردازی است که امکانات بسیاری اعم از سیستم رای گیری الکترونیکی، قابلیت پخش تصویر همزمان، ترجمه همزمان و ضبط صدا و تصویر را دارد. طراحی و نصب سیستم اتاق کنفرانس بر اساس نیاز کاربر متفاوت بوده و می بایست بر اساس مساحت سالن و دیگر ویژگی های محیطی انتخاب شود.

سامسونگ عرضه‌ی تراشه‌های ۳ نانومتری آغاز می‌کند
این مقاله را بخوانید

سیستم کنفرانس مجموعه ای از تجهیزات همچون دوربین با قابلیت چرخش خودکار، کنترل کننده صدا، پروژکتور، دوربین های روباتیک، انواع میکسرهای حرفه ای، رکوردهای تصویر به صورت زنده، کنترلر دوربین های رباتیک، سیستم اتوتراکینک و … می باشد. بعلاوه سیستم صوتی مورد استفاده در اتاق کنفرانس غالبا شامل انواع میکسر و پاورمیکسر صدا، باند، میکروفن های دستی، یغه ای، باسیم و بی سیم است. دیتا پروژکتور و نمایشگرها نیز در بسیاری از سالن های کنفرانس امروزی مورد استفاده قرار می گیرد که به صورت پنل های رومیزی، تاچ اسکرین های حرفه ای و بردهای هوشمند در سالن های کنفرانس نصب می شود. با این وجود سالن های کنفرانس امروزی دارای به دوربین های مدار بسته ای هستند که مجهز به بالابرهای اتوماتیک، دوربین های تحت شبکه، دستگاه DVR و همچنین قابلیت انتقال تصویر بر روی تلفن همراه هستند.

لینک های مرتبط: تجهیزات سالن کنفرانس  ،  میکروفون کنفرانس ، میکروفن اتاق کنفرانس

مرکز مطالعات