معرفی کامل دالبی اتموس (قسمت 1)

صدای با کیفیت نقش بسزایی در لذت بخش‌ کردن تماشای فیلم و انجام بازی و به وجد آوردن مخاطب دارد و اهمیت آن اگر به اندازه تصویر با کیفیت نباشد، کمتر از آن نیست. صدای فراگیر فیلم‌ها برای هر فردی می‌‌تواند جذاب باشد. حتی ممکن است برخی از جلوه‌های صوتی به قدری جذاب باشند که مخاطب را برای بازگردادن فیلم به عقب و شنیدن چندباره‌ی آن‌ها وسوسه کند یا مخاطب با شنیدن این صدا در یک لحظه به اطراف یا پشت سر خود نگاه کند.

صدای فراگیر که به آن صدای دالبی یا سراند هم گفته می‌شوند، تا حدود زیادی در خلق چنین لحظه‌های شیرینی برای علاقه‌مندان به فیلم‌های بلاک باستر موفق‌ عمل کرده‌اند؛ اما ظاهرا طراحان صدای فراگیر قصد دارند با فناوری های جدیدتر صوتی ، صدای فراگیر را بیش از پیش تقویت کنند تا تصور حضور در فضای فیلم برای افراد عینی تر شود.

تصور کنید صداهایی مانند صدای سفینه‌های موجودات فضایی در بالای سر شما یا صدای تیرهای کمان که از بالا به سمت شما می‌آیند یا صدای فرو ریخته شدن بخشی از یک ساختمان یا هر چیز دیگری را درست همان‌طور بشنوید که افراد حاضر در فیلم می‌شوند؛ قطعا حتی تصور چنین صحنه‌ای هم می‌تواند هوش از سر عاشقان هیجان ببرند. برای ایجاد چنین تجربه‌ وصف ناپذیری برخی از صداها باید از بالای سر فرد مستمع پخش شود.

سیستم های صدای فراگیر کنونی قادر به ایجاد چنین صدایی نیستند و تنها می‌توانند صدا را از سمت جلو، چپ، راست و عقب یا به عبارت دیگر تنها در جهات افقی پخش کنند (البته برخی از سیستم‌های صوتی مانند سیستم صدای سراند 9.1 یا سایر سیستم‌های صدای فراگیر ابداعی تا حدودی می‌توانند صدا را از بالا نیز پخش کنند)؛ اما استفاده از فناوری دالبی اتموس (Dolby Atmos) باعث می‌شود صدای فراگیر سه بعدی کاملا شما را احاطه کند.

معرفی کامل دالبی اتموس (قسمت 1)

دالبی اتموس صدایی سه بعدی و کاملا ۳۶۰ درجه ارائه می‌دهد که گاهی اوقات حتی بهتر از صدای واقعی است. در سیستم‌های دالبی اتموس صدایی غنی و پویا با عمق زیاد و جزئیات فراوان با حرکت در تمام جهات، تمام فضای اطراف فرد شنونده را پر می‌کند یا به عبارت دیگر همه‌ی صداها کاملا واقعی می‌شوند و با روح و روان شما بازی می‌کنند. با استفاده از این صدا می‌توان حرکت صدا را به‌خوبی امکان‌‌پذیر کرد .

درواقع در این سیستم با اضافه شدن اسپیکرهایی که در سقف نصب می‌شوند یا اسپیکرهایی که صدا را به سمت بالا هدایت می‌کنند بعد جدیدی به صدا افزوده می‌شود و صدا عمق پیدا می‌کند. در ضمن می‌توان با استفاده از سیستم دالبی اتموس صدا را به گونه‌ای پخش کرد که شنونده تصور کند که منبع صدا در فاصله‌ای دور از او یا نزدیک قرار داد.

مدتی است که مفهوم جدیدی تحت‌عنوان صدای شی‌گرا در صنعت صدابرداری ایجاد شده است که یکی از اصول اصلی در شکل‌گیری صدای دالبی اتموس نیز محسوب می‌شود. در ضبط صدا با استفاده از روش شی‌گرا برخلاف سیستم صدای مبتنی بر کانال که صدا از کانال‌های مشخصی ضبط می‌شود ، صدا در فضایی سه بعدی ضبط می‌گردد و هنگام ضبط صدا اطلاعاتی نیز دررابطه‌با موقعیت مکانی میکروفون و منبع صدا همراه‌با صدا ثبت می‌شود ‌تا در هنگام پخش صدا، صدایی واقعی برای شنونده پخش شود.

پس از ضبط صدا، اشیای صوتی مختلف با استفاده از نرم‌افزارهای خاص، بسته به تعداد اسپیکرهایی که طراحان صدا قصد دارند صدا از آن‌ها پخش شود، در کانال‌های مختلف میکس می‌شوند. یکی از ویژگی‌های جالب و کاربردی این نرم‌افزارها امکان مشاهده‌ی هر یک از اشیای صوتی در فضایی سه‌بعدی و حتی حرکت‌دادن آن‌ها است.

دالبی اتموس در سینماها بسیار پیچیده تر از سیستم‌های صوتی خانگی است و در واقع تنها در سینما می‌توانید، دالبی اتموس حقیقی را تجربه و حرکت صدا را کاملا احساس کنید ؛ زیرا تعداد اسپیکرهای تشکیل دهنده سیستم صدای فراگیر در سینماها بسیار بیشتر از سیستم‌های خانگی است و تصور ذهنی حضور در فضای فیلم به اوج خود می‌رسد.

برخی از سیستم‌های دالبی اتموس مورداستفاده در سینماها از ۶۴ یا حتی ۱۲۸ کانال با جهت‌ها و زاویه‌های مختلف تشکیل شده‌اند که باعث می‌شوند به‌معنی واقعی دالبی اتموس پی ببرید. در این سیستم‌ها اسپیکرهای متعدد در کنار هم تمام فضای سقف و فضای بالای سالن در قسمت‌های جلو، عقب، راست و چپ آن را اشغال می‌کنند و باعث می‌شوند هر یک افراد در تمام نقاط سالن کوچک‌ترین جزئیات صوتی  را به وضوح بشنوند.

دالبی اتموس این امکان را برای طراحان صدای فراگیر فراهم می‌کند که محتوای خود را با مطلوب‌ترین حالت ممکن به مخاطبان عرضه کنند. از سویی دیگر در صورت استفاده از دالبی اتموس برای پخش صدا، ترکیب‌‌‌کردن کانال‌های مختلف صدا که فرایند زمان‌بری هم است دیگر ضرورتی ندارد و اصلا نیازی به این کار نیست؛ بنابراین مدت زمان مهندسی و پردازش صدا هم به میزان محسوسی کاهش می یابد.

شاید اکنون که می‌دانید دالبی اتموس تا ۴۰۰ اسپیکر را هم پشتیبانی کند، دیگر تمایلی به استفاده از سیستم‌های خانگی ندارید و آن‌ها را در مقایسه‌ با سیستم‌های پیچیده مورد استفاده در سینماها ابتدایی و بی‌فایده می‌دانید؛ اما در سیستم‌های خانگی دالبی اتموس نیز کانال‌های صدا در اسپیکرهای مختلف تفکیک می‌شود و صدایی کاملا فراگیر و فراتر از تصورتان ایجاد می‌شود.

سونی 3 اسپیکر وایرلس قدرتمند را معرفی کرد
این مقاله را بخوانید

برای تهیه سیستم خانگی دالبی اتموس دو راه دارید؛ یا باید اسپیکرها، ساب و دستگاه گیرنده‌ی AV سیستم خود را جداگانه تهیه و تعداد اسپیکرها و نحوه‌ چیدمان آن‌ها را خودتان مشخص کنید یا یکی از سیستم های صوتی مجهز به این فناوری را بخرید. در ادامه شما را با انواع مختلف سیستم‌های صوتی دالبی اتموس آشنا می‌کنیم

اجازه دهید قبل از بررسی سیستم آماده‌ دالبی اتموس، بهترین اسپیکرها و دستگاه‌های گیرنده‌ی AV مناسب برای سیستمی حرفه‌ای را معرفی و پس از آن شما را با روش‌های مختلف چیدمان اسپیکرها آشنا و نکات ضروری در‌ رابطه با این سیستم ها را آشنا کنیم.

برای معرفی بهترین اسپیکرها برای ایجاد این سیستم، ابتدا اسپیکرها را به دو دسته اسپیکرهای سراند و اسپیکرها مورد استفاده برای پخش صدا از بالا دسته‌بندی می‌کنیم و اسپیکرهای دسته‌ دوم را نیز به دسته اسپیکرهای سقفی، اسپیکرهای که صدا را به سمت بالا هدایت می‌کنند و اسپیکرهای دیواری تقسیم می‌کنیم.

یادآوری می‌شود اسپیکرهای مناسب برای ایجاد صدای فراگیر و دالبی اتموس به صورت ست آماده هم به فروش می‌رسند که از میان آن‌ها می‌توان به سیستم‌های RP-280 5.1.4 Dolby Atmos و RP-280 5.1.4 In-Ceiling کلیپش اشاره کرد. به دلیل اینکه این اسپیکرها با یکدیگر سازگار و هماهنگ هستند، پیشنهاد می‌کنیم بیشتر در مورد آن‌ها فکر کنید.

به دلیل اینکه در سیستم دالبی اتموس، پخش صدا از بالا نسبت به پخش صدا از سمت جلو، عقب، چپ و راست فرد اهمیت بیشتری دارد، در انتخاب اسپیکرهای سراند چندان حساس نباشید؛ البته پخش صدای مناسب از این اسپیکرها نیز مهم است. درصورتی‌که سیستم صدای دالبی 5.1 یا 7.1 مناسبی دارید، نیازی نیست اسپیکرهای سراند جدیدی بخرید و می‌توانید تنها با ارتقای گیرنده‌ی خود و افزودن اسپیکرهای جدید با قابلیت پخش صدای دالبی اتموس، سیستم خود را ارتقا دهید.

از میان بهترین اسپیکرهای سراند می‌توان به Onkyo SKS-HT540 7.1 Channel Home Theater Speaker System (سیستم 7.1) با قیمت ۴۰۰ دلار یا Onkyo HT-7800 5.1-Channel (سیستم 5.1) با قیمت ۷۰۰ دلار اشاره کرد. چنانچه قصد دارید از اسپیکرهای بی‌سیم استفاده کنید، اسپیکرهای Enclave Audio CineHome 5.1 Wireless Home Theater System گزینه‌ی مناسبی هستند. برای ایجاد سیستم دالبی اتموس در فضاها و اتاق‌های بزرگ هم می‌توانید از Onkyo SKS-HTC993THX 7.1 Home Theater Speaker System (سیستم 7.1) استفاده کنید.

اسپیکرهای سقفی می‌توانند صدای دالبی اتموس را به بهترین شکل ممکن ارائه دهند. اسپیکرهای CDT-5650-C II کلیپش، اسپیکرهای مارتینلوگان مدل ML-60I از سری اسپیکرهای اینستالر و اسپیکرهای بدون قاب بز مدل 742898-0200 بهترین اسپیکرها برای پخش صدای دالبی اتموس هستند. تمام این اسپیکرها صدایی شفاف و پرقدرت تولید و صدا در همه جا پخش می‌شود. قیمت هر یک از این اسپیکرها به ترتیب ۳۸۴ دلار، ۸۶۳.۶۴ یورو و ۳۸۷ یورو است.

از مزایای اسپیکرهای کلیپش می‌توان به قابل تنظیم بودن جزئیات و شفافیت صدا اشاره کرد. اگر می‌خواهید اسپیکرهای شما در سقف مشخص نباشد از اسپیکرهای مارتین لوگان و بوز استفاده کنید؛ زیرا این اسپیکرها دارای توری خاصی هستند که می‌توان آن را رنگ زد تا کاملا در سقف استتار شوند؛ اسپیکرهای بز هم علاو‌ه‌بر اینکه دارای این توری مخصوص هستند، حاشیه‌ی باریکی نیز دارند؛ بنابراین می‌توان از آن‌ها در سقف‌های نقاشی‌شده نیز به‌راحتی استفاده کرد.

صدای این اسپیکرها به اندازه اسپیکرهای سقفی تاثیرگذار نیست؛ اما استفاده از آن راحت‌ها است و می‌توان آن‌ها را به راحتی روی اسپیکرهای سراند جلو قرار داد یا آن‌ها را در فاصله کمی از این اسپیکرها در بالای آن‌ها نصب کرد. با استفاده از این اسپیکرها دیگر نیازی است به سقف خانه آسیب بزنید و آن را سوراخ کنید. از میان بهترین اسپیکرهای آپ فارینگ می‌توان به اسپیکرهای SS-CSE سونی با قیمت ۱۹۸ دلار یا اسپیکرهای SKH-410 انکیو با قیمت ۱۷۴ دلار اشاره کرد. اسپیکرهای پی.اس.بی امجین ایکس ای با قیمت حدودی ۳۴۰ یورو و اسپیکر کی. ای. اف آر 50 با قیمت ۶۵۸ دلار می‌توانند انتظارات شما را برطرف کنند.

اسپیکرهای height که روی دیوار نصب می‌شوند، کمتر در سیستم دالبی اتموس مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما در برخی از سیستم‌ها از قابلیت‌های این اسپیکرها استفاده می‌شود؛ اسپیکرهای RP-140 SA کلیپش (Klipsch RP-140SA Dolby Atmos Speaker) با قیمت ۲۹۹ دلار برای هر جفت و اسپیکرهای اس وی اس پرایم الویشن (SVS Prime Elevation) برای هر جفت می‌توانند در سیستم‌های دالبی اتموس صدای بدون نقصی را ایجاد کنند. درضمن می‌توان از آن‌ها به‌عنوان بلندگوی سراند جلو، عقب و چپ و راست هم استفاده کرد.

قبل از خرید اسپیکر و گیرنده باید به این نکته توجه کنید که تمام آن‌ها با یکدیگر سازگار و هماهنگ باشند. در ضمن برای پخش صدا یا هدایت به سمت بالا حتما اسپیکرهایی را خریداری کنید که با فناوری دالبی اتموس سازگار باشند. در هنگام نصب اسپیکرها هم درمورد مکان و زاویه‌ قرارگیری آن‌ها و همچنین فاصله آن‌ها از یکدیگر و صندلی‌تان کاملا دقت کنید.

گیرنده‌های AV یا AV receiver مهم‌ترین پخش سیستم‌های صوتی هستند؛ زیرا وظیفه‌ی رمزگشایی صدا و تفکیک آن بین اسپیکرهای مختلف را برعهده دارند و به نوعی فرمانده سیستم‌های صوتی محسوب می‌شوند. توصیه می‌کنیم برای اینکه صدای دالبی اتموس شما را کاملا دربرگیرد، حداقل از ۱۱ اسپیکر استفاده کنید (۷ اسپیکر سراند و ۴ اسپیکر برای پخش صدا از بالا). گیرنده‌ی AV دنون (Denon) مدل AVR X 6300 H MSRP با قیمتی درحدود ۲۲۰۰ دلار یکی از گیرنده‌ی موجود در بازار با پشتیبانی از ۱۱ اسپیکر (11.2 کاناله)، محتوای 4K و صدای سه‌بعدی (البته تمام گیرنده‌های سازگار با دالبی اتموس از محتوای 4K، صدای سه‌بعدی و دیسک بلوری پشتیبانی می‌کنند) می‌تواند نیاز شما را برطرف کند.

سیستم کنفرانس در کاشان
این مقاله را بخوانید

گیرنده‌ سونی مدل STR-ZA5000ES (سیستم 9.2) با قیمت ۲۱۹۸ دلار و گیرنده‌ اونکیو مدل TX-NR676(سیستم 7.2) گیرنده‌های اقتصادی‌تر هستند و می‌توانید با آن‌ها نیز از دالبی اتموس لذت کافی را ببرید. از دیگر گیرنده‌‌های مقرون به صرفه‌ دالبی اتموس می‌توان به گیرنده‌ 7.2 کاناله‌ پایونر مدل ٰVSX-933 با قیمت ۶۹۹ دلار اشاره کرد. البته درصورتیکه قصد دارید صدای دالبی اتموس را از تلویزیون یا هر پلیر دیگری به گیرنده انتقال دهید، گیرنده حتما باید مجهز به درگاه HDMI eARC باشد.

همچنین توصیه می‌کنیم در صورت امکان اتاق خود را آکوستیک (نصب عایق‌های صوتی روی دیوارهای اتاق برای جلوگیری از ورود صدا به اتاق یا خروج از آن) کنید تا هم بدون نگرانی از اذیت‌شدن دیگران با خیال‌ راحت با صدای بلند از تماشای فیلم لذت ببرید و هم جزئیات صدا را با وضوح کامل بشنوید. شما می‌توانید با انجام کارهایی مثل پوشاندن دیوارهای اتاق خود با موادی مثل شانه تخم مرغ، فوم‌های پلی اتیلن، پنل‌های عایق صدا و پرده‌های ضخیم مخملی و پشمی و پوشاندن درزها با نوارها و مواد پلاستیکی، تاحدودی اتاق خود را اکوستیک کنید؛ البته توصیه می‌کنیم کمی بیشتر هزینه کنید و این کار تخصصی را به دست متخصصان آن بسپارید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

در سیستم دالبی اتموس برخلاف سیستم‌های صدای دالبی متداول کنونی مانند سیستم 5.1 و 7.1، می‌‌توان اسپیکرها را با چینش‌های متفاوت در نقاط مختلف قرار دارد ؛ حتی می‌توان تعداد اسپیکرها را افزایش یا کاهش داد. در ادامه برخی از چینش‌های ممکن برای سیستم دالبی اتموس را بررسی می‌کنیم.

یادآوری می‌شود در تمام چینش‌ها حداقل دو اسپیکر برای پخش صدا از بالا یا هدایت صدا به سمت بالا و منعکس‌شدن آن به سمت پایین مورد استفاده قرار می‌گیرد . همان‌طور که گفتیم اسپیکرهای دیواری نیز می‌توانند گزینه‌های خوبی برای پخش صدا از بالا باشند؛ در صورتی‌که از سینما خانواده‌ی 7.1 استفاده می‌کنید ، می‌توانید از دو اسپیکر سراند چپ و راست به‌عنوان بلندگوی سقفی استفاده کنید؛ البته درصورت انجام چنین کاری شاید نتوانید از جلوه‌های ایجاد‌شده برای صدای دالبی اتموس، لذت حقیقی را ببرید.

چنانچه برای پخش و شنیده‌شدن صدا از چهار اسپیکر به‌جای دو اسپیکر استفاده شود؛ واقعی‌بودن و هیجان صدا به مراتب بیشتر می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌کنیم در صورت امکان از چهار اسپیکر سقفی یا ماژول اتموس استفاده کنید؛ حتی می‌توان از شش اسپیکر سقفی هم برای نزدیک‌تر کردن صدا به واقعیت استفاده کرد.

در سیستم 5.1.2 در مجموع ۷ اسپیکر و یک ساب‌ووفر استفاده می‌شود که شامل سه اسپیکر در جلو، دو اسپیکر در سمت عقب و دو اسپیکر در سقف می‌شود. در سیستم 5.1.4 علاوه‌بر دو اسپیکر سقفی جلویی، دو اسپیکر مشابه جلویی هم در سمت عقب استفاده می‌شود.

اسپیکر میانی باید درست مقابل فرد و اسپیکرهای سراند باید در فاصله‌ی یکسان با اسپیکر میانی و در زاویه‌ی ۲۲ تا ۳۰ درجه در سطح گوش قرار بگیرند؛ اسپیکرهای سراند پشتی هم باید در زاویه‌ی ۹۰ تا ۱۱۰ درجه از فرد و ۳۰ تا ۶۰ سانتی‌متر بالاتر از گوش فرد قرار بگیرند. فاصله‌ی تمام اسپیکرها از فرد باید یکسان باشد؛ بنابراین نباید در یک خط صاف کنار هم قرار بگیرند؛ درضمن باید زاویه‌ی قرارگیری اسپیکرهای سراند به گونه‌ای باشد که به‌صورت زاویه‌دار و ضربدری در مقابل یکدیگر باشند. درواقع اسپیکرها باید به صورتی در کنار هم قرار گیرند که حالت دایره شکلی را ایجاد کنند.

در صورتی‌که برای پخش صدا از بالا از بلندگوهای سقفی استفاده می‌کنید، باید آن‌ها را در سمت راست و چپ قسمت جلوی سقف و بالای اسپیکرهای سراند جلو در ارتفاع ۱٫۲ متری نصب کنید ؛ چنانچه اسپیکرهای‌ شما اسپیکرهای Up firing هستند یا آن‌ها را درست بالای اسپیکرهای سراند و در ارتفاع ۹۰ سانتی‌متری از آن‌ها قرار دهید و پس از نصب آن‌ها مطمئن شوید که صدا را به سمت سقف هدایت می‌کنند و بازتاب صدا درست به سمت همان نقطه‌ای است که شما نشسته‌اید؛ توصیه می‌کنیم برای ایجاد سیستم دالبی اتموس از فردی متخصص در این‌ زمینه کمک بگیرید تا صدای فراگیر ۳۶۰ درجه را به بهترین شکل ممکن تجربه کنید.

در مورد مکان قرارگیری ساب‌ووفرهم باید بگوییم که مکان قرارگیری این بخش از سینمای خانواده اهمیت چندانی ندارد؛ اما بهتر است آن را در گوشه‌ی دیوار قرار دهید.

در سیستم سراند 7.1 علاوه بر اسپیکرهای سراند جلو و عقب دو اسپیکر نیز در سمت چپ و راست استفاده می‌شوند؛ فاصله‌ی این دو اسپیکر با فرد شنونده نیز باید به اندازه‌ی فاصله‌ی سایر اسپیکرها با باشد. در سیستم 7.1.2 از دو و در سیستم 7.1.4 از چهار اسپیکر برای پخش صدا از بالا استفاده می‌شود که چیدمان آن‌ها درست مانند اسپیکرهای سقفی سیستم 5.1.2 و 5.1.4 است و بلندگوهای سقفی عقب باید بالای بلندگوهای سراند عقب نصب شوند

در سیستم 9.1.2 دو اسپیکر سراند اضافه با زاویه‌ی ۵۰ تا ۷۰ درجه در میان اسپیکرهای سراند جلو و سراند چپ و راست، در یک خط با آن‌ها قرار می‌گیرند و دو اسپیکر هم برای پخش صدا از بالا استفاده می‌‌شوند.شما می‌توانید مطابق با میل خود چیدمان‌های دیگری را نیز انتخاب کنید؛ البته در انتخاب چینش خود باید به تعداد کانال‌ها و چیدمانی که گیرنده‌ی AV شما از آن پشتیبانی می‌کند، نیز دقت کنید.

برند انویدیا گرافیک‌های نسل بعد را با لیتوگرافی ۳ نانومتری شرکت TSMC میسازد
این مقاله را بخوانید

اگر درمورد چیدمان و تعداد اسپیکرهای سیستم خود چندان حساس نیستید یا قصد ایجاد سیستمی فوق حرفه‌ای نداری و فقط می‌خواهید صدای دالبی اتموس را تجربه کنید، توصیه می‌کنیم خود را درگیر خرید اسپیکر، گیرنده و ساب‌ووفر نکنید و با خرید یک سیستم آماده کار خود را راحت کنید.

بهترین سینما خانگی‌های دالبی اتموس

سینمای خانواده 5.1.2 فوکال سیب اوُ با گیرنده‌ی 7.2 کاناله‌ی یاماها مدل آر ایکس اِی 780

سینمای خانواده‌ی فوکال سیب او با دو اسپیکر دالبی و پنج اسپیکر سراند می‌تواند صدایی سه‌بعدی و غنی در فضایی کوچک ایجاد کند؛ این سینما خانواده که به‌سادگی نصب و آماده می‌شود و طراحی شیکی نیز دارد.

سینمای خانواده کلیپش 7.2.2 رفرنس پریمیر با گیرنده‌ی مارانتز 9.2 مدل آر اس- 7013

محصول جدید کلیپش نیز با برخورداری از دو اسپیکر دالبی اتموس و دو ساب‌وو‌فر صدایی سه‌بعدی فراگیری با باس قوی ایجاد می‌کند. کاربران این سینمای خانگی با قیمت ۷۵۴۲ دلار می‌توانند با‌استفاده از وای‌فای، بلوتوث و فناوری Airplay به‌راحتی هر وسیله‌ای را به این سیستم متصل و موسیقی و سایر فایل‌های صوتی خود را با آن پخش کنند.

برخی از شرکت‌ها نظیر ال‌جی، سامسونگ، تی‌سی‌ال و یاماها ساندبارهای جدیدی با قابلیت پخش صدای دالبی اتموس عرضه کرده‌اند و مدعی هستند که این ساندبارها می‌توانند صدای دالبی اتموس کاملا فراگیری را ایجاد کنند.

بدون تردید این ساندبارها صدایی قدرتمند و شفافی تولید می‌کنند؛ اما صدای آن‌ها در حد انتظار، سه‌‌‌بعدی و فراگیر نیست و صدای دالبی اتموس ایجاد‌شده توسط این سیستم‌های صوتی، مجازی و شبیه‌سازی‌‌شده است. درواقع بلندگوی تعبیه‌شده در سمت بالا و چپ و راست ساندبارها، صدا را به سمت سقف و دیوارها هدایت می‌کنند و فرد با شنیدن انعکاس این صداها، تصور می‌کنند که صدا از سمت بالا و از سمت چپ و راست پخش می‌شود؛ بنابراین درصورتی‌که متمایل به استفاده از این ساندبار دالبی اتموس هستید؛ دیوارها و سقف‌ اتاق یا منزل شما باید با موادی پوشانیده شوند که بتوانند صدا را به خوبی منعکس کنند.

درکل صدایی که سیستم‌های صدای فراگیر با استفاده از اسپیکرهای متعدد در اطراف و سقف اتاق ایجاد می‌کنند؛ به مراتب واقعی‌تر و پویاتر از صدای ساندبار‌ها است؛ اما اگر فضای زیادی ندارید، ساندبارهای دالبی اتموس نیز می‌توانند گزینه‌ی خوبی باشند و درمقایسه‌با سیستم‌های دالبی اتموس کاملا حرفه‌ای قیمت نسبتا مناسبی دارند. توصیه می‌کنیم قبل از خرید ساندبارها حتما محتوایی با صدای دالبی اتموس با آن بشنوید تا ببینید عملکرد آن در ایجاد صدای فراگیر و سه‌بعدی تا چه اندازه مناسب است یادآوری می‌شود تمام ساندبارهای دالبی اتموس از محتوای 4K پشتیبانی می‌کنند.

ساندبار دالبی اتموساین ساندبار مجهز به بلوتوث و وای‌فای است و برخورداری از اسپیکرهای ماهواره‌ای سراند عقب باعث شده است اسپیکر بتواند صدایی سراند واقعی ایجاد کند. در ضمن وجود اسپیکرهای upfiring روی ساندبار و اسپیکرهای ماهواره‌ای سراند عقب باعث می‌شود، پخش مجازی صدا از بالا به‌خوبی احساس شود.

برند سن‌هایزر برندی بسیار مطرح و پیشتاز در زمینه‌ی تولید سیستم‌های صوتی است. ساندبار دالبی اتموس این شرکت از ۱۳ اسپیکر مختلف تشکیل شده که همه‌ی آن‌ها در خود ساندبار قرار گرفته‌اند و می‌توانند صدایی کاملا سه‌بعدی ایجاد می‌کند. در هنگام استفاده از این ساندبار احساس می‌کنید صدا از همه جهت‌ها پخش می‌شود. شما می‌توانید ساندبار حرفه‌ای سنهایزر را با قیمت ۲۵۰۰ دلار خریداری کتید.

ساندبار دالبی اتموس ویزیو ساندباری مقرون‌به‌صرفه محسوب می‌شود که به اندازه‌ی ساندبار سامسونگ HW-Q90R طراحی شیک و زیبایی ندارد؛ اما عملکرد آن در تولید صدای دالبی اتموس قابل‌قبول است؛ البته حجم تولیدی صدای اسپیکرهای upfiring این ساندبار به‌اندازه اسپیکرهای سراند آن نیست ؛ به همین دلیل کمتر احساس می‌کنید که صدا از بالا شنیده می‌‌شود؛ البته پشتیبانی از فرمت‌های صوتی یکی از مزایای بسیار خوب این ساندبار محسوب می‌شود. این محصول مقرون‌به‌صرفه و کاربردی ویزیو در‌حال‌حاضر با قیمت ۴۳۹ دلار به فروش می‌رسد.

ساندبار 5.1.2 سامسونگ HW-Q80R با قیمت ۱۰۸۰ دلار و ساندبار 5.1.2 ال‌جی SK10 Y با قیمت ۴۴۰ دلار و برخورداری از جک‌ هدفون هم گزینه‌های خوبی محسوب می‌شود. یادآوری می‌شود سامسونگ HW-Q80R فاقد اسپیکرهای سراند عقبی است؛ اما این اسپیکرها به‌صورت جداگانه عرضه می‌شوند؛ البته اسپیکرهای سراند این ساندبار اسپیکرهای upfiring ندارند و همین موضوع باعث می‌شود کاربر پخش مجازی صدا از بالا را به اندازه‌ی HW-Q90R احساس نکند.

هدف اصلی ایجاد سیستم صدای سراند و دالبی اتموس تفکیک صدا از کانال‌های مختلف یا همان اسپیکرها است. دالبی اتموس به‌صورتی طراحی شده است که صداهایی مانند بارش باران یا صدای انفجار هواپیمایی در آسمان یا هر صدای دیگری که از بالا شنیده می‌شود؛ از اسپیکرهای بالا پخش شود.

سایر اصوات فیلم مثل دیالوگ‌ها و موسیقی‌ها از اسپیکر مرکزی، صداهای محیطی و پس‌زمینه‌ای از اسپیکرهای سراند جلویی و چپ و راست (در سیستم 7.1) و جلوه‌های ویژه‌ی صوتی از اسپیکرهای سراند عقبی پشتی پخش می‌شوند.

مطالب مرتبط: خرید تجهیزات اتاق کنفرانس ، قیمت تجهیزات صوتی سالن کنفرانس ، انواع سیستم صوتی کنفرانس ، میکروفون کنفرانس