برای درک مفهوم موضوع و توضیح درباره نصب سیستم های کنفرانس ابتدای امر بایستی مفهوم سیستم و سیستم کنفرانس را بررسی و پس از روشن شدن این موضوع درباره نصب سیستم های کنفرانس ، گفتمان خواهیم کرد .

 سیستم چیست؟

   به عبارت ساده ترکیب و به هم تنیدگی چندین دستگاه که هدف و خروجی مشخصی را دارند را سیستم می گویند . قطعا” همه ما به صورت حسی مفهوم و معنی سیستم را می دانیم اما نمی توان یک تعریف و روایت مشترک بدست آوریم . همان طور که عنوان شد یک سیستم دارای اجزا متعددی است که هر یک از این اجزاء رفتار خاصه خود را دارد و در کل و مجموع تمامی اجزا به صورت مشترک کار خاصی را انجام داده و به دنبال هدف مشخصی عملکرد خواهند داشت.

کمی تأمل درباره موضوع مورد بحث باعث بر تعریف بیشتری خواهد بود . می توان اینگونه عنوان کرد که منظور از سیستم کنفرانس ، تجهیزات صوتی و یا تصویری است که در سالن های کنفرانس کاربری دارد و منظور از نصب در واقع راه اندازی این گونه سیستم های صوتی و تصویری است که در سالن های کنفرانس نصب و راه اندازی می گردد .

نصب سیستم های کنفرانس نیازمند دانش پایه ای اولیه و همچنین تجربیات فراوان می باشد . چرا که در صورت عدم نصب و راه اندازی صحیح این گونه سیستم ها قطعا” کاربر و کاربری به مشکل خواهد خورد . اما برای تعریف عمومی درباره نصب سیستم های کنفرانس بایستی ابتدا” دیاگرام نصب سیستم های کنفرانس را در سالن های کنفرانس تداعی نمائیم.

سیستم اتاق کنفرانس
این مقاله را بخوانید

    تمامی میکروفون های کنفرانس به صورت سری به هم مرتبط و در نهایت به مرکز کنترل سیستم کنفرانس نصب و متصل می شوند. سیگنال صدای گوینده از کپسول میکروفون وارد سیستم شده و پس از عبور از کابل های ارتباطی به مرکز کنترل سیستم کنفرانس منتقل می شود . پس از آن این سیگنال ، حرکت معکوس را از مرکز کنترل به میکروفون ها جهت پخش صدای گوینده توسط بلندگو های داخلی میکروفون ها طی می نماید و صدای گوینده و مخاطب رساتر و بلند تر به سمع و نظر باقی حضار خواهد رسید. این پروسه در کسری از ثانیه انجام می پذیرد . البته برای افزایش سیگنال صوت یا بلندتر شدن صدای مخاطب می توان از صوت فراگیر نیز استفاده نمود . بدین گونه که تعدادی بلندگو در سالن نصب و راه اندازی می گردد . سیگنال ارسالی از میکروفون به مرکز کنترل و از مرکز کنترل به پاور و یا آمپلی فایر و در نهایت به بلندگوهای جانبی نصب شده در سالن کنفرانس خواهد رسید . توسط صوت فراگیر صدایی به مراتب بلندتر و با کیفیت مطلوب تری در سالن کنفرانس خواهید داشت . در دیگر نمونه های سیستم کنفرانس که به سیستم کنفرانس اتوتراک مشهور است جدا از سیگنال صوت ، دیتا از مرکز کنترل به دوربین های هوشمند منتقل و پس از سوئیچ کردن میکروفون ، دوربین هوشمند به سمت و جایگاه میکروفون مورد نظر حرکت کرده و شما قادر به ضبط و یا پخش صدا و تصویر مخاطب خواهید بود . اما مهم ترین مولفه نصب سیستم های کنفرانس جدا از موضوعات فنی و نصب صحیح فنی سیستم کنفرانس ، زیبایی چیدمان و آرایش کابل های ارتباطی سیستم کنفرانس می باشد . امروزه برای عموم سالن های کنفرانس و برای دکوراسیون سالن های کنفرانس هزینه های هنگفتی انجام می گیرد و طبعا” نصب سیستم  کنفرانس نیز باید زیبا و درخور سالن باشد . قرینه سازی ، آرایش کابل های ارتباطی ، زیبایی چیدمان و نصب تجهیزات در جایگاه مطلوب از جمله تمهیداتی است که سالن کنفرانس را زیبا تر و مطلوب تر می نماید . نصب سیستم های کنفرانس ­یا نصب تجهیزات صوتی و تصویری مرتبط به سالن کنفرانس نیز از این قائده مستثنی نیست .

سیستم کنفرانس در اراک
این مقاله را بخوانید

درادامه بیشتر درباره نصب سیستم های کنفرانس توضیح خواهیم داد.

نصب سیستمهای کنفرانس شامل چند مرحله می‌باشد که به طور کلی به شرح زیر است:

  1. بررسی نیازها: این مرحله شامل بررسی نیازهای شما در جهت نصب  سیستم کنفرانس است. در این مرحله باید نوع و تعداد دستگاه‌هایی که نیاز دارید، بررسی شود.
  2. طراحی سیستم: بعد از بررسی نیازها، باید سیستم کنفرانس را طراحی کنید. در این مرحله باید محل نصب سیستم، تعداد و نوع دستگاه‌های مورد نیاز، توپولوژی شبکه و نحوه ارتباط بین دستگاه‌ها را مشخص کنید.
  3. تهیه و تدارک دستگاه‌ها: پس از طراحی سیستم، باید دستگاه‌های مورد نیاز (مانند میکروفون، بلندگو، دستگاه کنترل، تجهیزات شبکه و…) تهیه شود.
  4. نصب سیستم: بعد از تهیه دستگاه‌ها، باید سیستم کنفرانس نصب شود. در این مرحله باید دستگاه‌ها را به منبع برق و شبکه متصل کرده، دستگاه‌ها را راه‌اندازی کرده و نرم‌افزارهای مورد نیاز را نصب کنید.
  5. تست و راه‌اندازی: پس از نصب سیستم، باید آن را تست و راه‌اندازی کنید. در این مرحله باید ارتباط بین دستگاه‌ها را بررسی کنید و نرم‌افزارهای مورد نیاز را تنظیم کنید.
  6. آموزش کاربران: در نهایت، باید کاربران را برای استفاده از سیستم کنفرانس آموزش دهید. در این مرحله باید کاربران را با نحوه استفاده از دستگاه‌ها و نرم‌افزارهای مورد نیاز آشن

ثبت اسناد استان اصفهان