چین بزرگ‌ترین بازار تراشه دنیا را در اختیار دارد

فروش پردازنده در سال گذشته‌ی میلادی مرز ۵۷۳ میلیارد دلار را رد نمود. مطابق آمار، چین یک‌ سوم از بازار پردازنده را در اختیار دارد درواقع چین بزرگ‌ترین بازار تراشه دنیا را در اختیار دارد

انجمن صنعت نیمه‌هادی (SIA) در گزارشی جدید عنوان کرده است مجموع فروش پردازنده در سال گذشته‌ی میلادی به ۵۷۳٫۵ میلیارد دلار رسیده است که نشان‌دهنده‌ی رشد ۳٫۲ درصدی نسبت‌ به سال ۲۰۲۱ است. این نخستین باری است که فروش پردازنده در بازه‌ای یک ساله تا این حد بالا میرود.

چین بزرگ‌ترین بازار تراشه دنیا

کشورچین با در اختیار گرفتن یک‌ سوم این صنعت، همچنان میزبان بزرگ‌ ترین بازار پردازنده در دنیا به حساب می آید. آمریکا در ماه‌های اخیر تحریم‌های صنعتی علیه صنعت تراشه‌ی چین اعمال کرده است.

رئیس و مدیرعامل انجمن SIA میگوید بازار جهانی تراشه در سال گذشته‌ی میلادی روزهای خوب و بد فراوانی داشت. در اوایل سال ۲۰۲۲ فروش پردازنده رکوردشکنی کرد، اما در ادامه شاهد افت فروش بودیم. او می‌گوید با وجود نوسانات کوتاه‌ مدت در بازار پردازنده به‌ دلیل مشکلات اقتصادی، همچنان آینده‌ای درخشان در انتظار این صنعت میباشد، چون نقش پردازنده‌ها در صنایع مختلف روز به‌ روز پررنگتر میشود.

بر اساس گزارش گیزموچاینا، قطعات نیمه‌هادی یکی از مهم‌ترین بخش‌های صنعت فناوری در عصر امروز محسوب میشوند. از حوزه‌ی تجهیزات مخابراتی گرفته تا دستگاه‌های الکترونیکی مصرفی و صنعت خودرو، همگی به تراشه وابسته میباشند. با افزایش محبوبیت و کاربردهای هوش مصنوعی، استفاده از تراشه بیش از پیش افزایش پیدا کرده است.

مطابق آمار SIA، ریزپردازنده‌ها در سال گذشته‌ی میلادی ۱۷۶ میلیارد دلار فروش تجربه کردند و فروش تراشه‌های حافظه به ۱۳۰ میلیارد دلار رسید. فروش پردازنده‌های آنالوگ که در خودرو و کامپیوتر و کالاهای الکترونیکی استفاده میشوند، با رشد سالانه‌ی ۷٫۵ درصدی به ۸۹ میلیارد دلار رسید.

رونمایی سامسونگ از ساندبار ۲۰۲۲ 
این مقاله را بخوانید

کشور چین هم‌ اکنون یک‌سوم از صنعت پرسود و پراهمیت تراشه را در اختیار دارد. صنعت تراشه‌ی چین نقش پررنگی در پیشرفت تکنولوژیک این کشور ایفا میکند. در حال حاضر شرکت‌های تراشه‌ساز زیادی در چین مشغول فعالیت میباشند، اما این شرکت‌ها هنوز نتوانسته‌اند تراشه‌هایی کاملا پیشرفته بسازند.

آمریکا در اقدامی برای فلج کردن صنعت تراشه‌ی کشور چین و متوقف کردن پیشرفت نظامی، صادرات تراشه‌های پیشرفته را به این کشور ممنوع کرده است. گفته می‌شود کشور ژاپن و کشور هلند نیز با پیوستن به ایالت متحده ، کشور چین را تحریم کرده‌اند.

مطالب مرتبط : میکروفون کنفرانس ، تجهیزات صوتی سالن کنفرانس ، طراحی و تجهیز سالن کنفرانس ، قیمت میکروفن رومیزی ، تجهیز سالن کنفرانس